Dannelsesmarkører i håndværket: En læsning af Richard Sennetts værk Håndværkeren

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen vil gennem en læsning af centrale begreber i den amerikanske sociolog Richard Sennetts værk Håndværkeren – Arbejdets kulturhistorie: Hånd og ånd (Sennett, 2009), undersøge, om der i Sennetts beskrivelser af udøvelsen af et håndværk ligger nogle tydelige dannelsesmarkører. Artiklen vil med udgangspunkt i fortællinger fra Sennetts værk analysere tre begreber som mulige dannelsesforståelser i en erhvervspædagogisk ramme. Dette ud fra en hypotese om, at udøvelsen af håndværk indeholder iboende dannelsesmæssige potentialer, og at disse potentialer kan betragtes som pædagogiske muligheder i undervisningen på de tekniske erhvervsuddannelser. På baggrund af analysen vil artiklen til sidst diskutere, hvordan en dannelsesforståelse med udgangspunkt i håndværket vil passe ind i den nuværende pædagogiske praksis på de tekniske erhvervsuddannelser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind18
Udgave nummer35
Sider (fra-til)46-55
Antal sider10
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 1 aug. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater