Abstract
Artiklen vil gennem en læsning af centrale begreber i den amerikanske sociolog Richard Sennetts værk Håndværkeren – Arbejdets kulturhistorie: Hånd og ånd (Sennett, 2009), undersøge, om der i Sennetts beskrivelser af udøvelsen af et håndværk ligger nogle tydelige dannelsesmarkører. Artiklen vil med udgangspunkt i fortællinger fra Sennetts værk analysere tre begreber som mulige dannelsesforståelser i en erhvervspædagogisk ramme. Dette ud fra en hypotese om, at udøvelsen af håndværk indeholder iboende dannelsesmæssige potentialer, og at disse potentialer kan betragtes som pædagogiske muligheder i undervisningen på de tekniske erhvervsuddannelser. På baggrund af analysen vil artiklen til sidst diskutere, hvordan en dannelsesforståelse med udgangspunkt i håndværket vil passe ind i den nuværende pædagogiske praksis på de tekniske erhvervsuddannelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 35 |
Sider (fra-til) | 46-55 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 2446-0273 |
DOI | |
Status | Udgivet - 1 aug. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning