Dannende undervisning - en begrebsafklaring

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

9 Downloads (Pure)

Abstract

Denne begrebsartikel søger at bestemme fænomenet undervisning, identificere didaktiske opgaver og udvikle en taksonomi for dannende undervisning. For at bidrage med en ny tilgang introduceres til Sünkels fænomenologisk funderede undervisningsbegreb. Dette synes dog at overse indholdsbegrebets dobbelthed, som der plæderes for ved hjælp af Pranges pædagogiske pegehandling. Det er imidlertid ikke kun læreren, der peger, men også den lærende. Gennem en ny model for didaktikkens indre struktur identificeres de centrale analytiske momenter for undervisning. I kontrast til kendte angelsaksiske taksonomier udvikles til sidst et bud på en deskriptiv taksonomi for dannende undervisning. Den trækker på Klafkis elementarteori og Wagenscheins bud på videnstrin for dannende faglighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)6-29
Antal sider23
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - 2017

Citationsformater