Abstract
Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse - voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er et nyt dansk, enkelt og præcist redskab til belysning af borgerens kompetencer og læringspotentialer udviklet til brug i det social- og neuropædagogiske miljø og tilpasset arbejdet på bo- og dagtilbud.
Det har været et mål at rumme en bred gruppe af borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Derfor er materialet udviklet til at kunne beskrive et udviklingsniveau, der varierer fra 0 til 10 år, og det er også tilpasset borgere med tillægshandicap som nedsat syn eller hørelse. Materialet giver mulighed for både at vurdere borgerens udviklingsalder og lave en kvalitativ udviklingsbe-skrivelse, hvor den individuelle borger beskrives med sine særlige ressourcer og interesser.
Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse - voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er således udviklet med henblik på at kunne belyse borgerens kompetencer og læringspotentialer - sådan som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Der er med andre ord lagt op til en pædagogisk praksis, hvor der er fokus på at udvikle og skabe grobund for borgerens trivsel og læring.
Materialet kan kvalificere arbejdet med §141-handleplaner, pædagogiske planer, tilrettelæggelse af en neuropædagogisk indsats samt den daglige pædagogiske praksis, hvor borgerens trivsel og mulighed for at udøve sin selv- og medbestemmelsesret er i fokus. Materialet er dermed også anvendeligt i forbindelse med dokumentation og evaluering.
Til Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse - voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hører et webbaseret program. Onlineprogrammet omfatter udfyldelse af spørgeskemaer, udregning af trinværdier og samlede værdier, udviklingsprofil og kvalitativ udviklingsbeskrivelse, som samles i en udviklingsrapport for hver borger, der observeres.
Det har været et mål at rumme en bred gruppe af borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Derfor er materialet udviklet til at kunne beskrive et udviklingsniveau, der varierer fra 0 til 10 år, og det er også tilpasset borgere med tillægshandicap som nedsat syn eller hørelse. Materialet giver mulighed for både at vurdere borgerens udviklingsalder og lave en kvalitativ udviklingsbe-skrivelse, hvor den individuelle borger beskrives med sine særlige ressourcer og interesser.
Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse - voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er således udviklet med henblik på at kunne belyse borgerens kompetencer og læringspotentialer - sådan som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Der er med andre ord lagt op til en pædagogisk praksis, hvor der er fokus på at udvikle og skabe grobund for borgerens trivsel og læring.
Materialet kan kvalificere arbejdet med §141-handleplaner, pædagogiske planer, tilrettelæggelse af en neuropædagogisk indsats samt den daglige pædagogiske praksis, hvor borgerens trivsel og mulighed for at udøve sin selv- og medbestemmelsesret er i fokus. Materialet er dermed også anvendeligt i forbindelse med dokumentation og evaluering.
Til Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse - voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hører et webbaseret program. Onlineprogrammet omfatter udfyldelse af spørgeskemaer, udregning af trinværdier og samlede værdier, udviklingsprofil og kvalitativ udviklingsbeskrivelse, som samles i en udviklingsrapport for hver borger, der observeres.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Dansk Psykologisk Forlag |
Udgave | 1 |
Antal sider | 137 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7706-869-0 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- voksne udviklingshæmmede
- autisme
- pædagogisk iagttagelse
- specialpædagogik
- undersøgelsesmetodik