Abstract
Artiklen omhandler en række skolepolitiske temaer, der alle har spillet en betydelig rolle siden 1960erne: Det gælder spørgsmålet om faglighed i skolen, der er præget af en vekslen mellem vægt på grundlæggende kundskaber og almene personlige og sociale kompetencer, uden at dette valg har nogen afklaring. Det gælder også spørgsmålet om skolens funktioner i relation til arbejdsmarkedet over for dens opgave i relation til det samfundsmæssige liv, demokratiet og den menneskelige udvikling. Det gælder spørgsmålet om betydningen af social lighed og retfærdighed i skolesystemet. Endelig gælder det spørgsmålet om forholdet imellem det politiske system og skolens professionelle, der- både i kraft af nye styringsformer og nye pædagogiske rationaler - har ændret sig væsentligt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Paedagoger |
Vol/bind | 80 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 6-15 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv