Aktiviteter pr. år
Abstract
I præsentationen præsenteres fund fra mit nyligt afsluttede ph.d.-projekt (2021). Projektet
karakteriseres som et metafagdidaktisk projekt, hvor jeg undersøger forskellige fagdidaktiske
forståelser af danskfaget/modersmålsfaget ud fra forskningsspørgsmålet: Hvilke forskellige
danskdidaktiske forståelsesmåder kommer til udtryk i teoretiske tekster om danskfaget og i
empiriske undersøgelser af det, dansklærere i grundskolen siger og gør? På trods af at
modersmålsfaget er skolens største fag, er forskning i faget som skolefag sparsomt (Holmberg et al,
2019).
Med afsæt i i Gundem (2011), Uljens (1997) og Bengtsson (1997) defineres fagdidaktik som en
disciplin, der må inkludere mindst tre områder: normativ didaktik, deskriptiv didaktik og
metadidaktik. Studiets teoretiske afsæt er såvel almendidaktisk som fagdidaktisk og fagteoretisk
Den første delundersøgelse er gennemført som et hermeneutisk litteraturstudie.
Den anden delundersøgelse er gennemført som en empirisk kvalitativ undersøgelse gennem
observationer og interviews med lærere. Projektet placerer sig inden for en hermeneutisk
forskningstradition (Gadamer, 1960/2007), der er karakteriseret ved en fortolkende tilgang til
vidensproduktion (Maxwell, 2005).
Med afsæt i såvel teoretiske som empiriske studier fremstilles fire forskellige forståelser af
danskfaget. Systematikken i fremstillingen af de fagdidaktiske forståelsesmåder reflekterer
grundlæggende fagdidaktiske spørgsmål som hvad skal gøres til indhold i undervisningen, hvorfor
og hvordan.
Fundene er et bud på en skolefagdidaktik, der reflekterer såvel faget som almendidaktikken og har et
almenpædagogisk sigte. Skolefagdidaktikken sigter på at fremme dialogen mellem fagdidaktik som
undervisningspraksis og fagdidaktik som videnskabelig praksis og dermed på at styrke lærerens
fagdidaktiske dømmekraft gennem reflekterede fagdidaktiske valg.
karakteriseres som et metafagdidaktisk projekt, hvor jeg undersøger forskellige fagdidaktiske
forståelser af danskfaget/modersmålsfaget ud fra forskningsspørgsmålet: Hvilke forskellige
danskdidaktiske forståelsesmåder kommer til udtryk i teoretiske tekster om danskfaget og i
empiriske undersøgelser af det, dansklærere i grundskolen siger og gør? På trods af at
modersmålsfaget er skolens største fag, er forskning i faget som skolefag sparsomt (Holmberg et al,
2019).
Med afsæt i i Gundem (2011), Uljens (1997) og Bengtsson (1997) defineres fagdidaktik som en
disciplin, der må inkludere mindst tre områder: normativ didaktik, deskriptiv didaktik og
metadidaktik. Studiets teoretiske afsæt er såvel almendidaktisk som fagdidaktisk og fagteoretisk
Den første delundersøgelse er gennemført som et hermeneutisk litteraturstudie.
Den anden delundersøgelse er gennemført som en empirisk kvalitativ undersøgelse gennem
observationer og interviews med lærere. Projektet placerer sig inden for en hermeneutisk
forskningstradition (Gadamer, 1960/2007), der er karakteriseret ved en fortolkende tilgang til
vidensproduktion (Maxwell, 2005).
Med afsæt i såvel teoretiske som empiriske studier fremstilles fire forskellige forståelser af
danskfaget. Systematikken i fremstillingen af de fagdidaktiske forståelsesmåder reflekterer
grundlæggende fagdidaktiske spørgsmål som hvad skal gøres til indhold i undervisningen, hvorfor
og hvordan.
Fundene er et bud på en skolefagdidaktik, der reflekterer såvel faget som almendidaktikken og har et
almenpædagogisk sigte. Skolefagdidaktikken sigter på at fremme dialogen mellem fagdidaktik som
undervisningspraksis og fagdidaktik som videnskabelig praksis og dermed på at styrke lærerens
fagdidaktiske dømmekraft gennem reflekterede fagdidaktiske valg.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2021 |
Antal sider | 2 |
Status | Udgivet - 2021 |
Begivenhed | Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning - Uppsala Universitet, Uppsala, Sverige Varighed: 24 nov. 2021 → 25 nov. 2021 Konferencens nummer: 8 https://www.nnmf2021.se/ |
Konference
Konference | Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning |
---|---|
Nummer | 8 |
Lokation | Uppsala Universitet |
Land/Område | Sverige |
By | Uppsala |
Periode | 24/11/21 → 25/11/21 |
Internetadresse |
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Danskdidaktiske forståelsesmåder
Carlsen, D. (Oplægsholder)
24 nov. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg