Danske elevers teknologiforståelse: Resultater fra ICILS-undersøgelsen 2018

Jeppe Bundsgaard, Sofie Bindslev, Elisa Nadire Caeli, Morten Pettersson, Anna Rusmann

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Danske 8.-klasseelevers computer- og informationskompetencer er klart forbedret inden for de seneste fem år. Det viser resultaterne af International Computer and Information Literacy Study (ICILS) fra 2018. Faktisk præsterer de danske unge bedst af alle elever i de 12 deltagerlande, og de placerer sig også i toppen når det gælder kompetencer i datalogisk tænkning.

Selv om der er meget at glæde sig over, så viser undersøgelsen også at en stor gruppe elever har svært ved at forholde sig kritisk til digitale teknologier og deres brug af dem. Desuden er der meget store forskelle mellem pigers og drenges opfattelse af deres egne it-kompetencer og deres forestillinger om et fremtidigt arbejdsliv med it. Derfor er der fortsat behov for at styrke og udvikle de unges teknologiforståelse i skolen.

I bogen Danske elevers teknologiforståelse præsenterer forskerne resultaterne af ICILS-undersøgelsen. De fortæller om undersøgelsens baggrund og formål, om udviklingen siden første undersøgelse i 2013 samt om mulige sammenhænge og årsager til resultaterne.
OriginalsprogDansk
ForlagAarhus Universitetsforlag
Antal sider244
ISBN (Trykt)978 87 7219 060 0
StatusUdgivet - 5 nov. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater