Abstract
Formålet med dette studie er at undersøge udskolingselevers skriftsproglige måder at
skabe betydning på i danskfagets litteraturundervisning. Jeg har anlagt et socialsemiotisk
literacyperspektiv på elevers skriftsprog for mere præcist at undersøge elevers
måder at skabe stillingtagen på i deres responstekster om litteratur. Jeg relaterer
mønstre i elevers skriftsprogbrug til deres refleksioner over litteraturundervisning og til
de muligheder, som elever i danskfaget får for at skrive analyser og fortolkninger. Når
jeg undersøger stillingtagen, er det fordi jeg bestemmer sproglige ressourcer for
stillingtagen som centrale, når elever forholder sig til litteratur.
skabe betydning på i danskfagets litteraturundervisning. Jeg har anlagt et socialsemiotisk
literacyperspektiv på elevers skriftsprog for mere præcist at undersøge elevers
måder at skabe stillingtagen på i deres responstekster om litteratur. Jeg relaterer
mønstre i elevers skriftsprogbrug til deres refleksioner over litteraturundervisning og til
de muligheder, som elever i danskfaget får for at skrive analyser og fortolkninger. Når
jeg undersøger stillingtagen, er det fordi jeg bestemmer sproglige ressourcer for
stillingtagen som centrale, når elever forholder sig til litteratur.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 295 |
---|---|
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- danskundervisning