Danskfagets litteraturundervisning: Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen

Kristine Kabel

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskningpeer review

    Abstract

    Formålet med dette studie er at undersøge udskolingselevers skriftsproglige måder at
    skabe betydning på i danskfagets litteraturundervisning. Jeg har anlagt et socialsemiotisk
    literacyperspektiv på elevers skriftsprog for mere præcist at undersøge elevers
    måder at skabe stillingtagen på i deres responstekster om litteratur. Jeg relaterer
    mønstre i elevers skriftsprogbrug til deres refleksioner over litteraturundervisning og til
    de muligheder, som elever i danskfaget får for at skrive analyser og fortolkninger. Når
    jeg undersøger stillingtagen, er det fordi jeg bestemmer sproglige ressourcer for
    stillingtagen som centrale, når elever forholder sig til litteratur.
    OriginalsprogDansk
    Antal sider295
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • danskundervisning

    Citationsformater