Abstract
I denne artikel tegner vi et detaljeret billede af, hvad der sker når skoleledelser bruger data og feedback med henblik på udvikling af praksis. Vi tegner således et billede af ledelser, der udviser en ansvarliggørende tilgang til data, hvilket indebærer, at ledelserne bruger data til at holde sig selv ansvarlig for både at internalisere og leve op til bestemte standarder. I dette billede indgår også ledelser, der demonstrerer en bekræftende tilgang, hvor data bliver brugt på måder, der først og fremmest bekræfter eksisterende institutionelle narrativer og legitimerer igangværende satsninger – også selvom data ikke nødvendigvis ’berettiger’ en kohærent, sammenhængende fortælling. Og endeligt indeholder billedet også antydninger af ledelser, der anvender en undersøgende tilgange, via hvilken data bruges som afsæt for udforskning af egen praksis og afsøgning af bagvedliggende værdier og målsætninger. På den baggrund advokerer artiklen for et mere nuanceret blik på lederes brug af data.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Lederliv |
Sider (fra-til) | 1-16 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 2446-0532 |
Status | Udgivet - jun. 2017 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- Institutionsledelse, Kvalitetsudvikling og evaluering, Læring og kompetenceudvikling, Professionelt lederskab, Pædagogisk ledelse