'De digitale elever' som genstand for ledelse af læring i folkeskolen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Mange børn er i dag allerede fra en tidlig alder erfarne teknologibrugere. Denne omstændighed har fået flere folkeskoler til at medtænke elevernes digitale erfaringer og kompetencer fra fritidslivet som centrale ressourcer i undervisningen. Kapitlet undersøger, hvordan ’de digitale elever’ på forskellige måder gøres til genstand for ledelse på en skole, der arbejder med at inddrage elevernes digitale erfaringer og kompetencer gennem digitalt projektarbejde. Kapitlet viser, at der knytter sig en lang række kausale antagelser og forhåbninger til de digitale elever, og at disse virker bestemmende for både lærerens ledelsesopgave og rollefordelingen mellem lærer og elever i det digitale projektarbejde. Disse antagelser og forhåbninger diskuteres kritisk i lyset af nyere studier af folkeskoleelevers digitale kompetencer.
OriginalsprogDansk
TitelBorgernær Ledelse
RedaktørerKristian Gylling Olesen, Anja Svejgaard Pors
Antal sider20
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2016
Sider250-269
ISBN (Trykt)9788750045298
StatusUdgivet - 2016
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Bruno Latour
  • aktør-netværksteori
  • digital natives
  • it i folkeskolen
  • klasseledelse
  • skoleledelse

Citationsformater