Abstract
Undervisningsministeriet har igangsat satspuljeprojektet ”Mindre specialundervisning, styrket faglighed og øget rummelighed", som har været administreret af KL. Her har der siden august 2008 været arbejdet med skoleudviklingsprojekter i 22 kommuner, der sigter på at fastholde elever i den almindelige undervisning og reducere henvisningen til specialundervisning. Satspuljeprojektet har været organiseret omkring tre typer indsatser:
Kommunale strategier, organisationsformer og beredskaber
Rammer for læring på skole- eller klasseniveau
Supplerende eller alternative elevaktiviteter tilrettelagt i sammenhæng med den undervisning, eleverne i øvrigt modtager
De 22 projekter, som har modtaget projektmidler fra puljen, er karakteriseret ved stor variation i forhold til indsatsområder, pædagogiske metoder, omfang, organisering og målgrupper.
I denne rapport fremlægges resultaterne af den tilknyttede følgeforskning, som har sigtet på at opnå evidensbaseret viden om:
a. Implementering af projekter på kommune- og skoleniveau
b. Effekt på elevniveau, herunder viden om elevernes faglige udbytte, elevernes selvværd i forhold til skolearbejde og deres udskillelse fra almenundervisningen
Metoder
For at kunne vidensopsamle trods den store spredning i projekterne har følgeforskningsgruppen lænet sig op ad principperne fra virkningsevaluering. Herigennem er der undervejs i projekternes forløb, på basis af projekternes egen programteorier, identificeret, hvad der har virket i projekterne, og under hvilke forhold. Dataindsamlingen til disse analyser er sket via interviews og besøg i de enkelte projekter, men også gennem analyse af projekternes egne evalueringer og effektmål. Herudover er der i projektperioden administreret tre forskellige elektroniske logbøger, hvor projekterne har redegjort for deres konkrete implementeringserfaringer og effekter på elevniveau.
Kommunale strategier, organisationsformer og beredskaber
Rammer for læring på skole- eller klasseniveau
Supplerende eller alternative elevaktiviteter tilrettelagt i sammenhæng med den undervisning, eleverne i øvrigt modtager
De 22 projekter, som har modtaget projektmidler fra puljen, er karakteriseret ved stor variation i forhold til indsatsområder, pædagogiske metoder, omfang, organisering og målgrupper.
I denne rapport fremlægges resultaterne af den tilknyttede følgeforskning, som har sigtet på at opnå evidensbaseret viden om:
a. Implementering af projekter på kommune- og skoleniveau
b. Effekt på elevniveau, herunder viden om elevernes faglige udbytte, elevernes selvværd i forhold til skolearbejde og deres udskillelse fra almenundervisningen
Metoder
For at kunne vidensopsamle trods den store spredning i projekterne har følgeforskningsgruppen lænet sig op ad principperne fra virkningsevaluering. Herigennem er der undervejs i projekternes forløb, på basis af projekternes egen programteorier, identificeret, hvad der har virket i projekterne, og under hvilke forhold. Dataindsamlingen til disse analyser er sket via interviews og besøg i de enkelte projekter, men også gennem analyse af projekternes egne evalueringer og effektmål. Herudover er der i projektperioden administreret tre forskellige elektroniske logbøger, hvor projekterne har redegjort for deres konkrete implementeringserfaringer og effekter på elevniveau.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Teori og Metodecentret, Professionshøjskolen UCC |
---|---|
ISBN (Trykt) | 978-87-91031-25-0 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- folkeskolen
- skoleudvikling