Abstract
Artiklen er baseret på forskningsprojektet Move Motivator finansieret af Aalborg Kommune, CAKSA og UCN.
Polariseringen mellem de mest og mindst aktive elever er stor, og national og international forskning viser, at denne tendens stadig er stigende. Empirien er indhentet fra tre forskellige skoler i Aalborg Kommuner, der divergerer fra hinanden i forhold til geografi, socio økonomiske forhold (elevrekrutteringen) og skolestørrelse. Der er lavet 30 elevinterview, 15 interview med lærere og pædagoger, og 30 dages deltagende observationer på hver skole. Alt empiri er indsamlet i 2018.
De væsentligste resultater er, at elevernes ser sig selv som fysisk aktive, selv om de af deres omgivelser kategoriseres som fysisk inaktive, lærernes og pædagogernes egen deltagelse i bevægelse kan gøre en forskel for de mindst fysisk aktive elever, og implementeringen af bevægelse i skolen er generelt sværere end forventet.
Polariseringen mellem de mest og mindst aktive elever er stor, og national og international forskning viser, at denne tendens stadig er stigende. Empirien er indhentet fra tre forskellige skoler i Aalborg Kommuner, der divergerer fra hinanden i forhold til geografi, socio økonomiske forhold (elevrekrutteringen) og skolestørrelse. Der er lavet 30 elevinterview, 15 interview med lærere og pædagoger, og 30 dages deltagende observationer på hver skole. Alt empiri er indsamlet i 2018.
De væsentligste resultater er, at elevernes ser sig selv som fysisk aktive, selv om de af deres omgivelser kategoriseres som fysisk inaktive, lærernes og pædagogernes egen deltagelse i bevægelse kan gøre en forskel for de mindst fysisk aktive elever, og implementeringen af bevægelse i skolen er generelt sværere end forventet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Børn i Fysioterapi |
Udgave nummer | 2 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1600-2830 |
Status | Udgivet - 1 nov. 2021 |
Emneord
- børn
- Skoler
- idræt
- Fysisk inaktiv
- bevægelse