TY - BOOK
T1 - De pædagogiske fags rolle i læreruddannelsen - i et internationalt og komparativt perspektiv
T2 - Et udviklingsarbejde ved Læreruddannelsen i Aarhus, 20120 - 2011
AU - Hedegaard, Karen Marie
AU - Simonsen, Steen
AU - Rasmussen, Torben Nørregaard
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - De pædagogiske fags bidrag til lærerprofessionalitet under ændrede vilkår var udgangspunktet for dette udviklingsarbejde. Med reduktion af de pædagogiske fags omfang og fokus på 'hvad der virker' er der tendenser til en mere instrumentel forståelse af de de pædagogiske fag, som er i fare for at reducere indholdet til et spørgsmål om valg af virkningsfulde teknikker i undervisningen. I rapporten undersøges denne udvikling historisk og komparativt, gennem studier af internationale komparative undersøgelser og evalueringer af læreruddannelsen og de pædagogiske fag. I udviklingsarbejdet analyseres og diskuteres sammenhænge mellem neo-liberale styringsformer og ændrede forståelser af de pædagagiske fag. Med baggrund i et studiebesøg i USA analyseres og diskuteres hvordan neo-librale kontrolformer slår igennem i uddannelse og undervisning, og hvilken rolle de pædagogiske fag kan spille for en demokratisk professionalisme. Særligt i de pædagogiske fag kan der skabes mulighed for at opnå viden om, drøfte og reflektere over: Hvorfor har vi skole? De vilkår, der er for undervisningen i de pædagogiske fag, har stor betydning for de studerendes læringsmuligheder, og for hvilke former for viden og forståelser af professionalitet de kan udvikle gennem uddannelsen
AB - De pædagogiske fags bidrag til lærerprofessionalitet under ændrede vilkår var udgangspunktet for dette udviklingsarbejde. Med reduktion af de pædagogiske fags omfang og fokus på 'hvad der virker' er der tendenser til en mere instrumentel forståelse af de de pædagogiske fag, som er i fare for at reducere indholdet til et spørgsmål om valg af virkningsfulde teknikker i undervisningen. I rapporten undersøges denne udvikling historisk og komparativt, gennem studier af internationale komparative undersøgelser og evalueringer af læreruddannelsen og de pædagogiske fag. I udviklingsarbejdet analyseres og diskuteres sammenhænge mellem neo-liberale styringsformer og ændrede forståelser af de pædagagiske fag. Med baggrund i et studiebesøg i USA analyseres og diskuteres hvordan neo-librale kontrolformer slår igennem i uddannelse og undervisning, og hvilken rolle de pædagogiske fag kan spille for en demokratisk professionalisme. Særligt i de pædagogiske fag kan der skabes mulighed for at opnå viden om, drøfte og reflektere over: Hvorfor har vi skole? De vilkår, der er for undervisningen i de pædagogiske fag, har stor betydning for de studerendes læringsmuligheder, og for hvilke former for viden og forståelser af professionalitet de kan udvikle gennem uddannelsen
KW - Ken Zeichner
KW - demokratisk professionalisme
KW - komparative undersøgelser
KW - lærerprofessionalitet
KW - neo-liberale styringsformer
KW - pædagogiske fag
KW - testning
M3 - Bog
BT - De pædagogiske fags rolle i læreruddannelsen - i et internationalt og komparativt perspektiv
CY - VIAUC Læreruddannelsen i Aarhus
ER -