De taler dårligt sammen – uklare betydninger, begreber og ontologier

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

I denne artikel vil jeg introducere den
amerikanske filosof John Deweys idé om
uklare betydninger (Dewey, 2009, s. 135f),
og med den vise, hvordan uklare betyd-
ninger kan være med til skabe opmærk-
somhed omkring arbejdet med begreber
og problemer på de pædagogiske diplom-
uddannelser. Gennem to eksempler vil jeg
i artiklen vise, hvordan uklare betydninger
kan se ud og hvordan de skaber proble-
mer, når man arbejder med teoretiske
begreber
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv I Skolen
Vol/bind25
Udgave nummer3
Sider (fra-til)52-61
Antal sider10
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - 1 okt. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • ontologi
  • videnskabsteori

Citationsformater