De værdigt trængende: En udforskning af det vanskelige forældresamarbejde i daginstitutionen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om pædagogers samarbejde med familier i vanskeligheder og viser, hvordan samarbejdet er forankret i en social praksis, der vanskeliggør pædagogers bestræbelser på at drage omsorg og samtidig være tidlig opsporende af mulige problemstillinger i børn og forældres liv.
Gennem artiklen undersøger vi, hvordan samarbejdet mellem pædagoger og forældre både er sammenhængende med det pædagogiske arbejdes betingelser såvel som betingelserne for familiernes livsførelse. Fælles for begge de to empiriske eksempler er, at deres familielivsførelse er i vanskeligheder. Vanskelighederne i familiernes hverdagsliv mødes imidlertid meget forskelligt af pædagogerne, hvilket ser ud til at være sammenhængende med, hvordan forældrene forstås som relevante samarbejdspartnere, og hvordan de formår at træde ind i samarbejdets sociale relation, hvor pædagogen agerer, ’hjælper’ for de ’værdigt trængende’ forældre (Bader, 1993). Artiklen bidrager med et perspektiv på, hvordan forældresamarbejdet handler om betingelser for at forbinde modsatrettede perspektiver og opgaver, så vanskeligheder i familiers hverdagsliv ikke bliver til individualiserede problemstillinger.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske udkast
Vol/bind51
Udgave nummer1
Sider (fra-til)109-131
Antal sider23
ISSN1396-3953
DOI
StatusUdgivet - 25 sep. 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • forældresamarbejde
  • omsorg
  • tidlig opsporing
  • Samarbejde om småbørn

    Marschall, A. (Projektleder), Munck, C. (Projektdeltager), Heinsen, A. (Projektdeltager) & Bæk, P. (Projektdeltager)

    01/01/1801/01/22

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater