Projekter pr. år
Abstract
Det er vanskeligt at rekruttere og fastholde sygeplejersker i professionen, og søgningen mod uddannelsen er stærkt vigende. I denne artikel undersøger vi, hvad der med de sygeplejestuderendes egne ord motiverer deres valg af uddannelse, og hvad der er afgørende for dem i forhold til at forme deres professionelle identitet og forestille sig en fremtid i faget. Artiklens analyser baseres på 114 selvportrætter skrevet af sygeplejestuderende umiddelbart inden uddannelsens afslutning. Analyserne viser, at de sygeplejestuderende gerne vil faget. De motiveres af ambitionen om at gøre en forskel. Men oplevelser af et sundhedsvæsen, hvori omsorgen og sygeplejen er under pres, stiller de kommende professionelle i en vanskelig situation. (Ud)fordringen er, at de skal forme deres professionelle identitet i spændingsfeltet mellem idealer og en presset professionel praksis. Et muligt udfald er, at de studerende færdiggør uddannelsen, men fravælger et arbejde som sygeplejerske. Afslutningsvist argumenterer vi for, at sundhedsvæsenet har brug for kommende sygeplejersker, som tør insistere på omsorgen som en grundlæggende præmis og en del af en sygeplejefaglig ambition på patientens vegne. Derfor skal der vedholdende arbejdes med at skabe rammer og vilkår i sundhedsvæsenet, hvori dette er muligt, og som fastholder de studerende på uddannelsen og senere de uddannede sygeplejersker i faget.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 19 |
Udgave nummer | 36 |
Sider (fra-til) | 118-129 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2446-0273 |
DOI | |
Status | Udgivet - 16 aug. 2023 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- professionel identitet
- selvportrætter
- sygeplejerskeuddannelse
- sygeplejestuderende
Projekter
- 1 Afsluttet
-
PathWAYS - Transitions & pivotal moments in Nursing Education
Noer, V. R. (Projektleder), Sørensen, D. (Projektdeltager) & Nissen, A. M. (Projektdeltager)
03/05/21 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning