Abstract
De seneste læsevaneundersøgelser viser, at danske børn er blandt dem, der oplever mindst læselyst sammenlignet med andre lande. Derfor fylder læselyst også en hel del i skoledebatten.
Men måske skulle vi i stedet kigge på børnenes læseulyst og hvad der udfordrer børnene, når de skal læse.
For at kunne det, skal vi møde Oskar og Alberte fra 6. klasse, der oplever forskellige former for læseulyst. Jeg interviewede dem begge som en del af mit ph.d.-projekt, da de stillelæser hver dag i en selvvalgt bog i 20-30 minutter.
Men måske skulle vi i stedet kigge på børnenes læseulyst og hvad der udfordrer børnene, når de skal læse.
For at kunne det, skal vi møde Oskar og Alberte fra 6. klasse, der oplever forskellige former for læseulyst. Jeg interviewede dem begge som en del af mit ph.d.-projekt, da de stillelæser hver dag i en selvvalgt bog i 20-30 minutter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 22 apr. 2024 |
Udgiver | Folkeskolen.dk |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 22 apr. 2024 |