Delrapport 2: Deltagernes forventninger til og oplevelser med at deltage i Den åbne skole MOOC. Analyse af data fra fire spørgeskemaer til respondenter fra to kursusforløb i 2017

Annette Dalsgaard, Marianne Georgsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Abstract

I denne delrapport analyseres deltagernes interesse for og oplevelser med den udviklede MOOC. Det sker på baggrund af data fra fire spørgeskemaer, som er udsendt til de to grupper af deltagere der har været på henholdsvis 1. og 2. iteration. Der er tale om såkaldte ’entry’ og ’exit’ surveys, dvs. at spørgeskemaerne er ud-sendt til alle registrerede deltagere hhv. umiddelbart før starten og umiddelbart efter afslutningen på forløbet. De to surveys er udformet med afsæt i følgende forsknings- og undersøgelsesspørgsmål: Hvem er deltagerne? Hvilke forventninger har de til deres deltagelse i kurset? Hvordan deltager de i kurset? Hvad er deltagernes oplevelse af kurset? Hvorfor deltager nogle af de tilmeldte deltagere ikke? Hvad kan forbedres ved kurset? I rapporten præsenteres det udførlige datamateriale og der tegnes et billede af hvem der har deltaget, hvad deres motivation var, deres forventninger og oplevelser med deltagelse i MOOC’en. Desuden er der interessante data på ikke-deltagelse, dvs. svar fra en række registrerede personer, som valgte alligevel ikke at deltage i forløbet. Ud over fremstilling af de kvantitative data fra spørgeskemaerne er der også gengivelse af en række svar af mere kvalitativ karakter, som perspektiverer og uddyber de øvrige data. Rapporten indeholder endvidere bilag med præsentationer af de udarbejdede spørgeskemaer og med samtlige svar fra undersøgelserne.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA Læring & IT
Antal sider36
StatusUdgivet - 20 jan. 2018
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • MOOC
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • deltagerperspektiv
  • spørgeskemaundersøgelse

Citationsformater