TY - GEN
T1 - Delrapport 5: Erfaringer med UC-MOOC projektets distribuerede produktionsmodel
T2 - Hvordan har indholdsleverandører og producere oplevet at indgå i dette projekts nationalt distribuerede udviklings- og produktionsproces?
AU - Bendsen, Anders Henrik
AU - Thøgersen, Thea
PY - 2018/1/20
Y1 - 2018/1/20
N2 - Dette pilotprojekt handler om at kortlægge barrierer og potentialer i at etablere et formelt sektorsamarbejde mellem alle danske professionshøjskoler om udvikling, produktion og fælles udbud af MOOCs: Massive Open Online Courses. Projektet er således et læringsprojekt for de involverede parter, hvor institutioner og deltagere i fællesskab har udviklet erfaringer med design, udvikling og afvikling af en MOOC om åben skole. En del af projektet har været at afprøve en model for distribueret samarbejde omkring design og produktion af MOOC’en som artefakt, og i denne delrapport sættes der fokus på deltagernes oplevelser af og erfaringer med at indgå i dette nationalt distribuerede samarbejde. Det er ikke denne undersøgelses mål at evaluere projektet eller dets produkter, snarere at kaste lys over deltagernes oplevelser af at indgå i et nationalt samarbejde, samtidig med at de alle er forankret i en lokal regional og arbejdsmæssig kontekst.Alle fællesskaber er til en vis grad distribuerede, uanset deres størrelse. Men når et stort antal mennesker skal arbejde sammen på tværs af afstande, forskellige organisationer og indbyrdes størrelse og arbejdskulturer, bliver det en del vanskeligere at opbygge og vedligeholde fællesskaber (Wenger et al, 2002: 116). Ved begrebet ’distribueret’ forstås her en deling ’mellem mennesker i sociale strukturer’ (Bang et al 2010: 3) af færdigheder og kundskaber, hvor alle kan noget forskelligt, og hvor alles færdigheder potentielt er nødvendige for at nå få frem til en helhedsforståelse. På grund af afstande mellem deltagerne i fællesskaber som disse vil vidensdelingen ofte finde sted virtuelt. De vanskeligheder, der opstår, når mennesker arbejdersammen, afspejles i samarbejdet i dette UC-MOOC projekts distribuerede produktionsmodel. Udover disse barrierer er der også udfordringer, der inspirerer deltagerne, og resulterer i et gensidigt berigende samarbejde. Disse barrierer og udfordringer vil vi behandle i denne delrapport, og vi vil herunder søge at præsentere viden om potentialer og udfordringer i den distribuerede produktionsmodel, med særligt fokus på koblingen mellem projektets udviklingsgruppe og dets tekniske/administrative gruppe.
AB - Dette pilotprojekt handler om at kortlægge barrierer og potentialer i at etablere et formelt sektorsamarbejde mellem alle danske professionshøjskoler om udvikling, produktion og fælles udbud af MOOCs: Massive Open Online Courses. Projektet er således et læringsprojekt for de involverede parter, hvor institutioner og deltagere i fællesskab har udviklet erfaringer med design, udvikling og afvikling af en MOOC om åben skole. En del af projektet har været at afprøve en model for distribueret samarbejde omkring design og produktion af MOOC’en som artefakt, og i denne delrapport sættes der fokus på deltagernes oplevelser af og erfaringer med at indgå i dette nationalt distribuerede samarbejde. Det er ikke denne undersøgelses mål at evaluere projektet eller dets produkter, snarere at kaste lys over deltagernes oplevelser af at indgå i et nationalt samarbejde, samtidig med at de alle er forankret i en lokal regional og arbejdsmæssig kontekst.Alle fællesskaber er til en vis grad distribuerede, uanset deres størrelse. Men når et stort antal mennesker skal arbejde sammen på tværs af afstande, forskellige organisationer og indbyrdes størrelse og arbejdskulturer, bliver det en del vanskeligere at opbygge og vedligeholde fællesskaber (Wenger et al, 2002: 116). Ved begrebet ’distribueret’ forstås her en deling ’mellem mennesker i sociale strukturer’ (Bang et al 2010: 3) af færdigheder og kundskaber, hvor alle kan noget forskelligt, og hvor alles færdigheder potentielt er nødvendige for at nå få frem til en helhedsforståelse. På grund af afstande mellem deltagerne i fællesskaber som disse vil vidensdelingen ofte finde sted virtuelt. De vanskeligheder, der opstår, når mennesker arbejdersammen, afspejles i samarbejdet i dette UC-MOOC projekts distribuerede produktionsmodel. Udover disse barrierer er der også udfordringer, der inspirerer deltagerne, og resulterer i et gensidigt berigende samarbejde. Disse barrierer og udfordringer vil vi behandle i denne delrapport, og vi vil herunder søge at præsentere viden om potentialer og udfordringer i den distribuerede produktionsmodel, med særligt fokus på koblingen mellem projektets udviklingsgruppe og dets tekniske/administrative gruppe.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - MOOC
KW - e-læring
KW - sektorsamarbejde
M3 - Bidrag til rapport
BT - Forskning i tilknytning til projektet Partnerskab om MOOCs i Danmark
PB - VIA Læring & IT
CY - Aarhus
ER -