Abstract
I dette bidrag vil jeg sætte fokus på in- og eksklusionsdynamikker blandt elever i gruppearbejdssituationer gennem analyser af gruppearbejde under et udeskoleforløb, hvor der veksles mellem boglige aktiviteter i klasseværelset og praksisnære aktiviteter i uderummet. Artiklen har til formål at beskrive, hvordan deltagelse forhandles sprogligt og kropsligt i kontekstuelt forankrede processer i skolen for med disse iagttagelser at skabe afsæt for en diskussion om, hvordan marginalisering i undervisningssituationer kan overskrides. Artiklen kan også læses som et eksempel på anvendelse af videoobservation som kvalitativ metode. Afslutningsvis præsenteres overvejelser over potentialer og udfordringer ved at bruge visuelle metoder i kvalitativ forskning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Marginalisering, Metode, Videnproduktion : Billeder på velfærdsprofessionernes arbejde med børn i udsatte positioner |
Redaktører | Anne Marie Villumsen, Andy Højholdt |
Antal sider | 126 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | VIA Systime |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 7-255 |
ISBN (Trykt) | 978-87-92711-56-4 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- udsatte børn