Deltagelse - en kamp om territorium

Monique Vitger

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    I dette bidrag vil jeg sætte fokus på in- og eksklusionsdynamikker blandt elever i gruppearbejdssituationer gennem analyser af gruppearbejde under et udeskoleforløb, hvor der veksles mellem boglige aktiviteter i klasseværelset og praksisnære aktiviteter i uderummet. Artiklen har til formål at beskrive, hvordan deltagelse forhandles sprogligt og kropsligt i kontekstuelt forankrede processer i skolen for med disse iagttagelser at skabe afsæt for en diskussion om, hvordan marginalisering i undervisningssituationer kan overskrides. Artiklen kan også læses som et eksempel på anvendelse af videoobservation som kvalitativ metode. Afslutningsvis præsenteres overvejelser over potentialer og udfordringer ved at bruge visuelle metoder i kvalitativ forskning.
    OriginalsprogDansk
    TitelMarginalisering, Metode, Videnproduktion : Billeder på velfærdsprofessionernes arbejde med børn i udsatte positioner
    RedaktørerAnne Marie Villumsen, Andy Højholdt
    Antal sider126
    UdgivelsesstedAarhus
    ForlagVIA Systime
    Publikationsdato2014
    Sider7-255
    ISBN (Trykt)978-87-92711-56-4
    StatusUdgivet - 2014

    Emneord

    • udsatte børn

    Citationsformater