Deltagelse: en ret, en pligt eller en institutionel mulighed for børn i dagtilbud

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen beskriver og diskuterer, hvordan børns perspektiver på deltagelse kan indfanges på måder, hvor også børns underprivilegerede stemmer synliggøres. Artiklens teoretiske, metodiske og empiriske baggrund er et ph.d.-projekt omhandlende børns deltagelse i den selvorganiserede legs legefællesskaber i børnehaven. Artiklen indkredser den teoretiske forståelse af relationelle sammenhænge mellem objektive strukturer og subjektive handlinger af betydning for deltagelsesforståelser; samt viser empirisk, hvordan børns deltagelsesmodstand kan ses som et underverdensoprør mod den institutionelle deltagelsesforståelse, som en underprivilegeret stemme, der bringes til syne og til drøftelse. Artiklen drøfter forskningsetiske udfordringer og fordele ved at anlægge et undersøgelsesdesign, der kan indfange børns perspektiver på deres institutionelle hverdagsliv.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind6
Udgave nummer1
Sider (fra-til)51-62
Antal sider12
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode

Citationsformater