TY - BOOK
T1 - Deltagelse gennem legens sprog
T2 - en social analyse af børns deltagelse i den selvorganiserede legs legefællesskaber
AU - Bernstorff, Benedicte
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Afhandlingen ”Deltagelse gennem legens sprog. En social analyse af børns deltagelse i den selvorganiserede legs legefællesskaber” er optaget af, hvordan børnehavebørn forhandler og fastholder deres deltagelse i legefællesskaber uden pædagogers deltagelse, og hvordan de gør det i samspil med børnehavens institutionelle rammer. Problemstillingen udspringer af, at der i de politiske forståelser ses et fremtidsrettet fokus på børns deltagelse, der fokuserer på børns sprog som deltagelsesforudsætning og pædagogen som den betydningsfulde for, at børn kan gøre sig til deltagere. Afhandlingen beskæftiger sig med børns deltagelse med ønsket om at bidrage med viden, der udfolder og udvider blikket for, hvad der bidrager til børns deltagelse, ved at have fokus på det børnene i deres legefællesskaber udtrykker som betydningsfuldt. Teoretisk tager afhandlingen afsæt i praxeologien og dens forståelse af relationelle sammenhænge mellem det objektive og det subjektive. Undersøgelsens design er længevarende ikke-deltagende observationsstudier i to børnehaver kombineret med situerede interviews, hvor børns selvorganiserede legefællesskaber er undersøgt feltanalytisk som sociale rum. Feltanalyserne af de selvorganiserede legefællesskaber peger på, at deltagelsesmuligheder ikke alene forudsætter børns interesse i at bevare legefællesskabet og fælles udvikle legen, men også børns muligheder herfor i de institutionelle rammer. De selvorganiserede legefællesskaber indkredses i afhandlingen som et konsensussøgende felt, hvor samværskapital er eftertragtet. Ligeledes viser legens sprog sig i analyserne at være et socialt sprog, hvor såvel verbal som ordløs kommunikation, børns indbyrdes afstemninger, deres situationelle- og venskabsrelationer, artefakter og børns mulighed for at etablere egne rum til leg i de voksenskabte fysiske rammer er i og på spil som deltagelsesforudsætninger. Samtidig viser det sig, at børns deltagelse må ses som en fleksibel deltagelseslyst, og at deltagelse derfor ikke kan ses uafhængig af børns mulighed for at opnå deltagelsespauser i det institutionelle hverdagsliv. En deltagelsesforståelse der synes under pres i de politiske forventninger til, hvordan alle skal deltage i fællesskabet.Afhandlingen inspirerer til diskussion om deltagelse i et bredere perspektiv, hvor fokus rettes mod, at også legemiljøet tildeles politisk og pædagogisk opmærksomhed. Børns deltagelse afhænger ikke alene af pædagogerne som de betydningsfulde, men også af børns indbyrdes samvær, hvorfor afhandlingen argumenterer for, at der med det udvidede blik for deltagelse også fokuseres på, at børn har tid og plads til deltagelse i selvorganiseret leg.
AB - Afhandlingen ”Deltagelse gennem legens sprog. En social analyse af børns deltagelse i den selvorganiserede legs legefællesskaber” er optaget af, hvordan børnehavebørn forhandler og fastholder deres deltagelse i legefællesskaber uden pædagogers deltagelse, og hvordan de gør det i samspil med børnehavens institutionelle rammer. Problemstillingen udspringer af, at der i de politiske forståelser ses et fremtidsrettet fokus på børns deltagelse, der fokuserer på børns sprog som deltagelsesforudsætning og pædagogen som den betydningsfulde for, at børn kan gøre sig til deltagere. Afhandlingen beskæftiger sig med børns deltagelse med ønsket om at bidrage med viden, der udfolder og udvider blikket for, hvad der bidrager til børns deltagelse, ved at have fokus på det børnene i deres legefællesskaber udtrykker som betydningsfuldt. Teoretisk tager afhandlingen afsæt i praxeologien og dens forståelse af relationelle sammenhænge mellem det objektive og det subjektive. Undersøgelsens design er længevarende ikke-deltagende observationsstudier i to børnehaver kombineret med situerede interviews, hvor børns selvorganiserede legefællesskaber er undersøgt feltanalytisk som sociale rum. Feltanalyserne af de selvorganiserede legefællesskaber peger på, at deltagelsesmuligheder ikke alene forudsætter børns interesse i at bevare legefællesskabet og fælles udvikle legen, men også børns muligheder herfor i de institutionelle rammer. De selvorganiserede legefællesskaber indkredses i afhandlingen som et konsensussøgende felt, hvor samværskapital er eftertragtet. Ligeledes viser legens sprog sig i analyserne at være et socialt sprog, hvor såvel verbal som ordløs kommunikation, børns indbyrdes afstemninger, deres situationelle- og venskabsrelationer, artefakter og børns mulighed for at etablere egne rum til leg i de voksenskabte fysiske rammer er i og på spil som deltagelsesforudsætninger. Samtidig viser det sig, at børns deltagelse må ses som en fleksibel deltagelseslyst, og at deltagelse derfor ikke kan ses uafhængig af børns mulighed for at opnå deltagelsespauser i det institutionelle hverdagsliv. En deltagelsesforståelse der synes under pres i de politiske forventninger til, hvordan alle skal deltage i fællesskabet.Afhandlingen inspirerer til diskussion om deltagelse i et bredere perspektiv, hvor fokus rettes mod, at også legemiljøet tildeles politisk og pædagogisk opmærksomhed. Børns deltagelse afhænger ikke alene af pædagogerne som de betydningsfulde, men også af børns indbyrdes samvær, hvorfor afhandlingen argumenterer for, at der med det udvidede blik for deltagelse også fokuseres på, at børn har tid og plads til deltagelse i selvorganiseret leg.
KW - leg
KW - børns parallelkultur
KW - deltagelse
KW - institutionel koreografi
KW - selvorganiseret leg
M3 - Ph.d. afhandling
SN - 9788791362019
BT - Deltagelse gennem legens sprog
PB - Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitetscenter
ER -