Deltagelse og samarbejde i praksisforskning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

En forskning, der ønsker at være relevant for et professionsfelt, må både have ambitioner om, at professionelle får belyst problemstillinger, de genkender fra deres praksis, og at disse problemstillinger samtidig løftes ud af deres lokale kontekst og deres hverdagslige betydningssætning og forbindes teoretisk til almene samfundsmæssige og professionsfaglige teorier. En forskning, der søger at knytte sig til professionsudvikling, må med andre ord både have ambition om at lære af de involverede parters kritik i praksisfeltet og bidrage til teoriudvikling indenfor området.
Spørgsmålet er, hvordan man i et forskningsprojekt kan deltage i professionsudvikling og samtidg tænke teoretisk om den? Herværende artikel vil belyse denne modstilling af forholdet mellem teori og praksis, forskning og professionel praksis, og jeg vil fremlægge et eksempel, hvor jeg i et delforløb i mit Ph.d.-projekt har samarbejdet med en forstander om at udarbejde en artikel Intentionen i samarbejdet med forstanderen har været, at organisere forholdet mellem professionel praksis og forskning som et partnerskab og lade forskningsprojektet inddrage professionelles egne problematiseringer af deres praksisområde.
OriginalsprogDansk
TitelBørneperspektiver på døgninstitutioner : Inddragelse af og samarbejde med børn og forældre
RedaktørerIda Schwartz, Jørgen Gleerup , Elin Soelmark, Elin Andersen, Britta Kruse
Antal sider22
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2008
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • forskning
  • aktionsforskning
  • anbringelse uden for hjemmet

Citationsformater