Deltagelseskultur, børneperspektiver og tværfaglighed: Om æstetiske processer i dagtilbud

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Præsentationen tager afsæt i et fornylig startet ph.d. studie, som knytter sig til Europæiske Kulturbørn (EK) – et udviklingsprojekt, der udspiller sig i danske, nordiske, baltiske og centraleuropæiske lande i perioden ca. medio 2015-medio 2018. Projektet er desuden sammenhørende med Aarhus Kulturby 2017, hvor temaet er Rethink. I EK arbejder pædagoger/lærere og kunstnere sammen, og sigtet er at projekterne bredes ud i hverdagen og lagrer sig i et længerevarende perspektiv. Mit forskningsfokus er, hvordan pædagoger og kunstnere samarbejder, gentænker, eksperimenterer og reflekterer over æstetiske processer i dagtilbud. Herunder undersøges hvordan forskellige fagligheder, roller og perspektiver kommer til syne, og hvordan både voksen- og børneperspektiver, deltagelse og medejerskab etableres og fastholdes i processen. En senere fase i forskningen vil omhandle hvorledes det europæiske perspektiv og netværk viser sig og med hvilke implikationer. Den teoretiske forankring og inspiration vedrørende børnekultur og det æstetiske hentes primært hos Juncker (2006), Baumgarten (1750/1992) og Jørgensen (2014). Indenfor samarbejde og deltagelseskultur inspireres jeg blandt andet af Rogoff & Schneider (2008) og Hart & Schwab (1997). Det metodiske afsæt er etnografisk aktionsforskning (Tacchi, 2015) i to udvalgte børnehaver (i Danmark). Desuden indgår nedslag i andre hjørner af EK og her benyttes diverse kvalitative metoder som observation, deltagerobservation og interviews. Endvidere inddrages deltagernes empiri/dokumentation fra etablererede refleksionsfora. For at undersøge både tilrettelagte projekter og fastholde hverdagsperspektivet etableres to spor i forskningen: Et projektspor og et hverdagsspor. Præsentationen bidrager til konferencens tema og rammesætning ved at bidrage til nye forståelser af pædagogers, kunstneres og børns deltagelsesprocesser og medejerskab/indflydelse i æstetiske processer, og hvordan den metodiske tilgang med etnografisk aktionsforskning kan bidrage til deltagelseskultur og børneperspektiver og samtidig undersøge, hvordan udviklingsprojektet udfolder sig i lokale kontekster. Afhængig af hvor projektet er til efteråret, forestiller jeg mig at præsentere de første analyser af de opridsede spor, og hvordan tværfaglighed, deltagelseskultur, børneperspektiver og det æstetiske viser sig.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2016
StatusUdgivet - 2016
BegivenhedBIN-Norden: Fears and Pleasures in Nordic Childhood - Lysebu, Oslo, Norge
Varighed: 10 nov. 201611 nov. 2016
http://bin-norden.org/bin-konferanse/bin-conerence-2016/

Konference

KonferenceBIN-Norden
LokationLysebu
Land/OmrådeNorge
ByOslo
Periode10/11/1611/11/16
Internetadresse

Emneord

  • Børn og unge
  • børnekultur
  • børneperspektiver
  • deltagelseskultur
  • æstetik
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • aktionsforskning
  • dagtilbud
  • pædagogik

Citationsformater