TY - JOUR
T1 - Deltagelsesmuligheder i kreativ leg
T2 - et design based research-studie af leg i skolen
AU - Jensen, Jens-Ole
AU - Jørgensen, Hanne Hede
AU - Sand, Anne-Lene
AU - Hansen, Janne Hedegaard
AU - Lieberoth, Andreas
AU - Skovbjerg, Helle Marie
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Forskning peger på, at børn der mangler legekompetencer oplever en mere generel marginalisering i livet. I denne artikel præsenteres resultaterne af et design based researchstudie, der har undersøgt mulighederne for at skabe flere deltagelsesmuligheder i leg for børn i indskolingen. Mere specifikt undersøges det, hvordan designprincipper kan udvikles og formuleres, så de bidrager til, at flere børn får mulighed for at deltage i kreative legeaktiviteter.I artiklen inddrages to legeeksperimenter fra analysen, som i kraft af deres indbyrdes diversitet illustrerer nogle af de spændingsfelter, som fremstod som betydningsfulde, når pædagoger og forskere designede for kreativ leg. Analyserne peger på, at pædagogrollen, den fysiske organisering samt materialerne, der indgår i legen, har særlig betydning for at skabe forskellige deltagelsesmuligheder. Artiklen afsluttes med en reformulering afdesignprincipperne som en slags anbefaling til praksis om, hvordan projektet har vist, at de kreative lege bedst muligt giver forskellige deltagelsesmuligheder.
AB - Forskning peger på, at børn der mangler legekompetencer oplever en mere generel marginalisering i livet. I denne artikel præsenteres resultaterne af et design based researchstudie, der har undersøgt mulighederne for at skabe flere deltagelsesmuligheder i leg for børn i indskolingen. Mere specifikt undersøges det, hvordan designprincipper kan udvikles og formuleres, så de bidrager til, at flere børn får mulighed for at deltage i kreative legeaktiviteter.I artiklen inddrages to legeeksperimenter fra analysen, som i kraft af deres indbyrdes diversitet illustrerer nogle af de spændingsfelter, som fremstod som betydningsfulde, når pædagoger og forskere designede for kreativ leg. Analyserne peger på, at pædagogrollen, den fysiske organisering samt materialerne, der indgår i legen, har særlig betydning for at skabe forskellige deltagelsesmuligheder. Artiklen afsluttes med en reformulering afdesignprincipperne som en slags anbefaling til praksis om, hvordan projektet har vist, at de kreative lege bedst muligt giver forskellige deltagelsesmuligheder.
KW - leg
KW - kreativ leg
KW - legetyper
KW - inklusion
KW - deltagelsesmuligheder
KW - SFO
KW - understøttende undervisning
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0907-6581
VL - 38
SP - 39
EP - 53
JO - BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
JF - BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
IS - 66
ER -