Deltager og tilskuer - en pædagogisk udfordring

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Ærindet i dette kapitel er at indkredse positionerne "deltager" og "tilskuer" som en grundlæggende dobbelt virksomhed. Vi er i pædagogikken på den ene side nødt til at deltage, dvs. handle ud fra vores eget perspektiv, stå ved vores egen involvering, vores egen ikke-neutrale placering i verden. Samtidig er vi på den anden side nødt til at forsøge at gøre os til tilskuere, dvs. etablere en perspektiverende distance til selv samme involvering, i forsøget på at forstå den. Disse to positioner står ofte i et modsætningsfyldt forhold til hinanden, og som det vil fremgå, repræsenterer de en væsentlig udfordring for såvel det praktisk-pædagogiske felt som det videnskabelige forskningsfelt.
    OriginalsprogDansk
    TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
    RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
    Antal sider24
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2012
    Udgave2. udgave
    ISBN (Trykt)978-87-412-5580-4
    StatusUdgivet - 2012

    Citationsformater