Deltagerinddragende klasseledelse i idræt udfordrer fagets traditionelle brug af mesterlærerprincippet: Klasseledelse i idræt

Mette Rose Eriksen, Maria Christina Secher Schmidt (Redaktør)

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Bogen sætter fokus på hvordan lærerens fagdidaktiske valg er medskaber af klassekulturen i klasseværelset. Klasseledelse handler bl.a. om lærerens evne til at skabe en positiv, dialogisk og inkluderende klassekultur. Og hvert fag i grundskolen har sine særlige tilgange til udvælgelse af indhold og organisationsformer, og disse tilgange påvirker relationerne mellem eleverne og mellem lærer og elever, Antologien stiller skarpt på, hvordan klasseledelse kan forstås inden for de forskellige fag og hvordan inklusion skal ses i denne sammenhæng. Mette Rose Eriksens kapitel omhandler klasseledelse i faget idræt, om hvordan deltagerinddragende klasseledelse i idræt udfordrer fagets traditionelle brug af mesterlæreprincippet.
OriginalsprogDansk
TitelKlasseledelse og fag : At skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg
Antal sider16
Vol/bind1
ForlagDafolo
Publikationsdato2011
Udgave1. udgave
ISBN (Trykt)978-87-7281-582-4
StatusUdgivet - 2011

Citationsformater