Deltagerobservation som metode

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Deltagende observation er en klassisk kvalitativ metode hentet fra det etnografiske feltstudie, hvor man er interesseret i at forstå menneskers handlinger og adfærd ud fra aktørernes eget subjektive perspektiv ved beherskelse af to samtidige discipliner – både at være deltager, men også en undrende observatør på én og samme tid. Data indsamles ved at registrere det, der udspiller sig uden at gribe ind. Kapitlets intention er at diskutere, hvordan disciplinen deltagerobservation kan gennemføres af pædagogstuderende og opstille konkrete anvisninger og eksempler på, hvordan studerende kan arbejde med og øve sig i at skrive og anvende feltnoter i arbejdet med at føre en proces fra deltagerobservation (den teknik forskeren møder virkeligheden med) til tekst (der kan analyseres). Der reflekteres endvidere over ”forskerens” for-forståelser, hvilket blik, der iagttager praksis og betydningen af den fænomenologiske krop.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogers sprog : professionsviden, fagsprog og forskning
RedaktørerHanne Hede Jørgensen, Karsten Tuft
Antal sider20
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2018
Sider84-103
ISBN (Trykt)9788750051831
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • kvalitativ metode

Citationsformater