Demokrati

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Demokrati og demokratiopdragelse har siden 2. verdenskrig været en vigtig del af pædagogikken i daginstitutioner, og det er fortsat i dag en del af formålet med dagtilbudsloven, at institutionerne skal give børn forståelser for og oplevelser med demokrati. Men hvorfor er det vigtigt? Og hvad vil det egentlig sige at gøre sig demokratiske erfaringer, når man er 2, 4 eller 5 år? og hvordan kan pædagoger understøtte disse i en hverdag med mange andre vigtige pædagogiske gøremål?
Kapitlet indledes med et historisk tilbageblik på daginstitutionsfeltet og på traditionen for at knytte demokrati-opdragelse eller demokratisk dannelse til dette felt som en central pædagogisk målsætning. Kapitlet viser, hvordan disse ambitioner og målsætninger har skiftet over tid i takt med velfærdsstatens udvikling og udbygning og i takt med forandringer i nationale og internationale uddannelsespolitikker. Herefter udfoldes begrebet demokrati, hvor demokratiske erfaringer forstås som muligheden for at bøvle med spørgsmålet om hvordan vi vil have det med hinanden, og der fokuseres på væsentlige pædagogiske diskussioner i forhold til demokrati-opdragelse. Dette danner afsæt for konkrete didaktiske overvejelser i forhold til mindre børn i en daginstitutionskontekst. Gennem konkrete eksempler udpeges potentialer og begrænsninger i forhold til det pædagogiske arbejde med at understøtte demokrati-opdragelse i dagtilbud.
OriginalsprogDansk
TitelTemaer og aktiviteter i dagtilbud : Pædagogikken i Spil
RedaktørerChristian Aabro
Antal sider17
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2021
Udgave1
Sider17-33
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-412-7969-5
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater