Abstract
Kapitlet retter sig mod at identificere, udfolde og kritisk diskutere de mange forskellige forståelser af demokrati og medbestemmelse, som direkte og indirekte formuleres i ”Den styrkede pædagogiske læreplan – rammer og indhold” fra 2018. Analyserne viser hvordan forståelserne kan siges at bevæge sig mellem grundlæggende forskellige og også modsatrettede opfattelser af hvad demokrati er og hvordan der skal opdrages til det, samtidig med at disse forståelser fremstilles tilsyneladende uproblematisk som sammenhængende. Det efterlader lovfortolkere(pædagoger, kommunalforvaltning, konsulenter, forældre mfl) med så brede og mangetydige forståelser at alle i princippet kan se sig selv, men det slører samtidig nødvendigheden af at tage stilling til grundlæggende spørgsmål om demokrati, forholdet mellem individ og fællesskab, menneske- og dannelsessyn mv. Kapitlet viser hvordan den historiske daginstitutions tradition for et levende demokrati i hverdagen, smeltet sammen med reformpædagogikkens optagethed af at inddrage børns synspunkter og samtidig understøtte deres aktive deltagelse i institutionernes fællesskaber, fortsat kan identificeres, men samtidig udfordres af opfattelser af demokrati som bestående af færdigudviklede værdier og normer, der allerede befinder sig i daginstitutionen, og som børn skal indføres i. Der udtrykkes samtidig bekymring for hvorvidt disse forskellige forståelser af opgaven med demokrati opdragelse også kan læses som invitationer, der retter sig mod forskellige børn.
Kapitlet diskuterer derudover hvordan den samtidige fordring om at børnenes læring finder sted gennem hele dagen (ibid: 23) udfordrer ambitionen om demokrati og medbestemmelse og drøfter udfordringen med at holde fremtiden åben, hvis der samtidig skal arbejdes med henblik på at børnene lærer mest muligt. Afslutningsvis inviteres der til at tænke med alternative visioner for udviklingen af det pædagogiske arbejde med demokrati og medbestemmelse i daginstitutionen.
Kapitlet diskuterer derudover hvordan den samtidige fordring om at børnenes læring finder sted gennem hele dagen (ibid: 23) udfordrer ambitionen om demokrati og medbestemmelse og drøfter udfordringen med at holde fremtiden åben, hvis der samtidig skal arbejdes med henblik på at børnene lærer mest muligt. Afslutningsvis inviteres der til at tænke med alternative visioner for udviklingen af det pædagogiske arbejde med demokrati og medbestemmelse i daginstitutionen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Styrket Børnehavepædagogisk tradition - eller mere læring? : Kritiske analyser af den nye læreplan |
Redaktører | Anja Hvidtfelt Stanek, Tomas Ellegaard, Line Togsverd |
Antal sider | 25 |
Udgivelsessted | Odense |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2022 |
Sider | 107-132 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978-87-408-3377-5 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- Børn og unge
- Demokrati
- Læreplaner i dagtilbud
- Læring
- analyser
- medbestemmelse