Demokrati og skolens demokratiske dannelse: Om demokratiforståelser og skolens dannelse til demokratisk medborgerskab

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    I dette kapitel belyses demokrati idehistorisk, og der præsenteres og problematiseres forskellige syn på demokrati. Der laves en komparativ analyse af Alf Ross' forståelse af demokrati som styreform og Hal Kochs forståelse af demokrati som livsform. Herefter undersøges, hvordan definitionen af demokrati har indflydelse på forståelsen af det demokratiske medborgerskab. I forbindelse med en diskussion af skolens demokratiske dannelsesopgave inddrages myndighedsbegrebet og det pædagogiske paradoks at skulle danne til myndighed.
    OriginalsprogDansk
    TitelKLM på tværs : sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver
    Antal sider25
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdato2013
    Sider91-115
    ISBN (Trykt)978-87-593-1633-7
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • dannelse

    Citationsformater