Abstract
I dette kapitel belyses demokrati idehistorisk, og der præsenteres og problematiseres forskellige syn på demokrati. Der laves en komparativ analyse af Alf Ross' forståelse af demokrati som styreform og Hal Kochs forståelse af demokrati som livsform. Herefter undersøges, hvordan definitionen af demokrati har indflydelse på forståelsen af det demokratiske medborgerskab. I forbindelse med en diskussion af skolens demokratiske dannelsesopgave inddrages myndighedsbegrebet og det pædagogiske paradoks at skulle danne til myndighed.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | KLM på tværs : sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver |
| Antal sider | 25 |
| Udgivelsessted | Frederiksberg |
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Publikationsdato | 2013 |
| Sider | 91-115 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-593-1633-7 |
| Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- dannelse
- Demokratisk medborgerskab
- Myndighed
- demokratisk dannelse
- det pædagogiske paradoks