Demokrati på SOSU

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskning

Abstract

Vi oplever, at selvom eleverne er uddannet til at anvende faglig refleksion med henblik på at højne kvalitet og fagligheden i social og sundhedsfaget, sker der en tilpasning til en hverdag præget af opgaveløsning og driftstænkning, når eleverne efter endt uddannelse får arbejde.
Forskning peger på at manglende faglig refleksion medfører risiko for forråelse i omsorgsfagene.
Hvordan kan vi igennem en refleksiv uddannelsespraksis ruste kommende social- og sundheds-fagpersoner til at bevare en refleksiv praksis og faglighed i deres arbejdsliv?
Såvel uddannelse som omsorgsarbejde indeholder kompleks problemløsning. Det betyder at der ikke findes klare opskrifter på hvordan vi løser de problemer vi som professionelle møder. Løsninger indebærer derfor ofte at vi må ændre på vores måde at tænke og handle på. Komplekse problemer kan vi ikke løse alene. Kompleks problemløsning kræver kollektiv og professionel læring.
Hvordan kan vi styrke kollektive læringsprocesser der bidrager til både at løse akutte problemer og gøre os i stand til hele tiden af forbedre vores praksis?




OriginalsprogDansk
Publikationsdato2023
StatusUdgivet - 2023
BegivenhedFOCUS konference -
Varighed: 30 aug. 202330 aug. 2023

Konference

KonferenceFOCUS konference
Periode30/08/2330/08/23

Citationsformater