Demokratisering af vidensudvikling i gymnasiale udviklingsprojekter

Rita Buhl, Allan Friis Clausen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

46 Downloads (Pure)

Abstract

”Karrierelæring i fagene i gymnasiet” er et regionsstøttet projekt på tværs af de tre gymnasieformer HHX, HTX og STX i Randers i perioden 2018-2020. Denne artikel præsenterer i kort form forskningscirklen som rum for udforskning og udvikling af praksis i forbindelse med projektet. En særlig anvendt dimension i metoden i det pågældende projekt, ’intern forskningscirkelledelse’, udfoldes. Der peges på metodens potentialer for en demokratisering af videnskabende processer i forbindelse med udviklingsprojekter, men også på udfordringer i forhold til at drive udviklingsprojekter i gymnasieskolen ved hjælp af internt ledede forskningscirkler. Endelig fremskriver artiklen perspektiver på anvendelse af metoden fremadrettet i forbindelse med andre udviklings- og forandringsprojekter i gymnasiet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftGymnasiepædagogik
Udgave nummer118
Sider (fra-til)29-47
Antal sider19
ISSN1399-6096
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater