Den æstetiske dannelse og formativ vurdering

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i en pædagogisk filosofisk udforskning af æstetikkens dannelsespotentiale gennem et litteraturstudie. Udgangspunktet for denne pædagogisk-filosofiske udforskning er, at synet på dannelse ikke alene
knytter an til elevernes forhold til sig selv, men også til deres forhold til omverdenen og det sociale fællesskab. Gennem en model for vurdering af æstetisk basiskompetence beskrives det, hvorfor æstetisk aktivitet kræver strategier til anvendelse af formative vurdering, og hvordan vurderingen kan gennemføres. Denne model er funderet i pædagogisk filosofi. Modellen har fire
sammenhængende felter: skabe, udøve, opleve og vurdere. At skabe sætter fokus på elevernes evne til at formgive i forskellige sammenhænge.
At udøve drejer sig om æstetisk praksis, hvor
eleverne øver sig i at formidle en æstetisk idé.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer24
Sider (fra-til)4-17
Antal sider14
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 20 apr. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • formativ vurdering
  • æstetik

Citationsformater