Abstract
Den styrkede pædagogiske læreplan fremhæver læring som en essentiel del af børns hverdag.
Læring foregår i alle situationer i dagtilbud, og der ligger dermed en pædagogisk opgave i at tydeliggøre og forstærke læring på forskellige niveauer sammen med børnene.
Den brede læringsforståelse kan ses som mangfoldig og rummende både børnenes læring, læring mellem børn og pædagog samt pædagogens refleksion over egen læring og evne til at handle og forandre på baggrund af erfaring og ny viden. Dette kapitel belyser
mulige perspektiver på den brede læringsforståelse, der ligger til grund for Den styrkede pædagogiske læreplan, og jeg vil i kapitlet komme ind på, hvad det kræver af pædagogen,
når der skal skabes et læringsmiljø, hvor læring, udvikling og dannelse i alle hverdagens aktiviteter og rutiner er målet.
Læring foregår i alle situationer i dagtilbud, og der ligger dermed en pædagogisk opgave i at tydeliggøre og forstærke læring på forskellige niveauer sammen med børnene.
Den brede læringsforståelse kan ses som mangfoldig og rummende både børnenes læring, læring mellem børn og pædagog samt pædagogens refleksion over egen læring og evne til at handle og forandre på baggrund af erfaring og ny viden. Dette kapitel belyser
mulige perspektiver på den brede læringsforståelse, der ligger til grund for Den styrkede pædagogiske læreplan, og jeg vil i kapitlet komme ind på, hvad det kræver af pædagogen,
når der skal skabes et læringsmiljø, hvor læring, udvikling og dannelse i alle hverdagens aktiviteter og rutiner er målet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Den styrkede pædagogiske læreplan : Grundbog til dagtilbudspædagogik |
Redaktører | Torben Næsby, Trine Holst Mortensen |
Antal sider | 14 |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2020 |
Udgave | 2 |
Sider | 251-264 |
Kapitel | 16 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7234-055-5 |
Status | Udgivet - 2020 |
Navn | Den professionelle pædagog |
---|---|
ISSN | 2445-4710 |
Emneord
- læring
- Dagtilbud
- Refleksiv Praksislæring
- dagtilbudspædagogik