Den didaktiske drejeskivemodel: Til folkeskolens projektorienterede arbejde og projektopgaven i et inklusionsperspektiv

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

18 Downloads (Pure)

Abstract

At lede og udvikle elevers læringsfællesskaber kræver, at underviseren besidder en faglig viden om at facilitere og understøtte elevernes læringsfællesskaber. Her i artiklen gør vi brug af delelementer af Vitaliseringspsyko-logiens vitaliseringsmodel, som omhandler psykologiske grundbehov (Vital-modellen) og modellen for kvalifi-ceret selvbestemmelse (KvaS-modellen)3, som forudsætning for, at den faglige såvel som sociale trivsel kan blomstre. Artiklen fokuserer på, hvordan projektarbejde fra mellemtrinnet – herunder og op til og med udsko-lingens projektopgave – skaber muligheder for at træne fag- og dannelseskompetencer hos folkeskoleelever. Vi sammenholder KvaS-modellen og indholdselementerne i projektorienteret arbejde og illustrerer, hvordan de kompetencer er indeholdt i KvaS-modellen, der er brug for for at arbejde projektorienteret.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato10 feb. 2021
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider13
StatusUdgivet - 10 feb. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • didaktik

Citationsformater