”Den didaktiske trivselsmodel”: om optimerende didaktik i pædagogisk arbejde i uderum set i perspektiv af trivselsaspekter

Jette Lindgaard, Bent Ågård Vigsø

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Trivselsperspektivet er et centralt sigte i pædagogers arbejdsområder, og uderummet benyttes traditionelt set til aktivitetssamvær i det pædagogiske praksisfelt. Genstandsfeltet for ”Projekt: Pædagogen i uderummet – pædagogens didaktiske kompetence til understøttelse af borgeres trivsel” er pædagogisk praksis, hvor pædagoger og pædagogstuderende interagerer med borgere i uderummet. Empirien viser, at særligt tre overordnede emneområder bliver afgørende for optimering af didaktik omhandlende borgeres trivsel i uderummet: Situation, stemning og samspil, hvilket har givet anledning til udvikling af en dynamisk og kontekstuel didaktisk trivselsmodel.
OriginalsprogDansk
Artikelnummerhjemmesideartikel
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Sider (fra-til)1-12
Antal sider12
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 2 feb. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • didaktik
  • samspil
  • situation
  • stemning
  • trivsel
  • Skoler, fag og institutioner
  • didaktik
  • samspil
  • situation
  • stemning
  • trivsel

Citationsformater