Den digitale læringsplatforms forandring af lærerens praksis: Fra håndholdt selvrealiseringsplejerske til databaseret progessionscontroller?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel ser på, hvordan lærerens arbejde med evaluering af eleven forandrer sig samtidig med tilblivelsen af en folkeskoles databaserede evalueringspraksisser i forbindelse med implementeringen af læringsplatformen Mebook. Artiklen illustrerer, hvordan lærerens arbejde med evaluering af elever bevæger sig mellem håndholdt evaluering baseret på intuition og kendskab til eleven og en mere standardiseret, systematisk og generaliseret tilgang til evaluering. Og
hvordan lærerens effektivitet og præstation via målingerne og evalueringen af eleverne samtidig bliver gjort til genstand for ledelse. Artiklen udfolder dette gennem en analyse af, hvordan data og evaluering bliver til i praksis, hvor forskellige før- og efterbilleder læses diffraktivt igennem hinanden. På denne baggrund argumenterer artiklen for, at bevægelsen af arbejdet med data og
evaluering i skolen producerer en ny affektiv økonomi, hvor forskellige og komplekse blandinger af stemninger og følelser sættes i cirkulation på skolen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for arbejdsliv
Vol/bind20
Udgave nummer4
Sider (fra-til)11-31
Antal sider20
ISSN1399-1442
DOI
StatusUdgivet - 4 dec. 2018

Emneord

  • Børn og unge
  • Motivation
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • evaluering i folkeskolen
  • evalueringsværktøjer
  • Skoler, fag og institutioner
  • datainformeret skoleledelse

Citationsformater