Den eksakt anskuende dømmekraft: Et fænomenologisk bud på en krydsstilling af dannelse og evidens

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Kan man iagttage dannelse? Det mente Johan Wolfgang von Goethe, men han anvendte også et bredere begreb om iagttagelse og anskuelse, end det man ofte finder inden for moderne videnskab. Både som naturforsker, der iagttog og beskrev planternes metamorfose, og som menneskeforsker, der anskuede og digtede om menneskets dannelse i mødet med en kontingent omverden, benyttede han sig af et bredt begreb om iagttagelse, som han selv betegnede ”den eksakt anskuende dømmekraft”. Goethes begreb om en eksakt anskuende dømmekraft rækker ud over den simple sansning og foregriber således et fænomenologisk begreb om evidens og anskuelse, der også omfatter gestaltning, mønsterdannelse og formdannende tendenser. Derfor er det interessant at gribe tilbage til Goethe som en historisk ansats til et udvidet fænomenologisk perspektiv på forholdet mellem dannelse og evidens i den pædagogiske forskning.

Hensigten er at skitsere en forskningstilgang, der krydsstiller dannelse og evidens. På den ene side tildeles dannelsesbegrebet en central rolle, idet det empiriske arbejde rammesættes af en almen hermeneutisk teori om dannelse som horisont for analyse og fortolkning af data. På den anden side bringes en fænomenologisk teori om forskellige typer af evidens og anskuelse i spil med henblik på at forpligte den pædagogiske refleksion på et bredt og empirisk differentieret grundlag. Der er således tale om en gensidig udvidelse af perspektiver og et kiastisk korrektiv, hvor dannelsesperspektivet skal hindre evidensen i at blive blind og instrumentel, mens omvendt evidensperspektivet forpligter dannelsen på et empirisk og anskuelsesmæssigt korrelat, så den ikke bliver for almen og spekulativ.
OriginalsprogDansk
TitelEmpirisk dannelsesforskning : Mellem teori, empiri og praksis
RedaktørerAlexander von Oettingen
Antal sider35
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2018
Sider93-128
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788741270968
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater