Den fælles horisont. Didaktik og dannelse i religionsundervisning

Lakshmi Sigurdsson, Keld Skovmand

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen kaster nyt lys over religionsdidaktikken ved at anskue fagvidenskaben, den almene didaktik og den almene dannelsesteori som ligeværdige basisfag for religionsundervisning. Artiklen forbinder modeller for dannelsesteoretisk didaktik og udvikling af religiøs myndighed (Klafki, Nielsen, Skovmand og Andersen & Sigurdsson). Modellernes brug eksemplificeres ved hjælp af Lignelsen om arbejderne i vingården. Den didaktiske og dannelsesteoretiske bearbejdning af teksten viser, hvordan tilgange til tekster transformeres, når de gøres til genstand for undervisning ud fra en pædagogisk normativitet og en almen didaktisk begrundelsessystematik. Herudfra konkluderes, at religionsundervisningen skal repræsentere viden i en didaktisk reflekteret og omsat form og samtidig være pluralistisk, idet den underlægges et alment dannelsesformål om myndighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPrismet
Vol/bind71
Udgave nummer4
Sider (fra-til)341-363
Antal sider22
ISSN0032-8847
DOI
StatusUdgivet - dec. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater