Den fælles horisont: Didaktik og dannelse i religionsundervisning

Keld Skovmand, Lakshmi Sigurdsson

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen kaster nyt lys over religionsdidaktikken ved at anskue fagvidenskaben, den almene didaktik og den almene dannelsesteori som ligeværdige basisfag for religionsundervisning. Artiklen forbinder modeller for dannelsesteoretisk didaktik og udvikling af religiøs myndighed (Klafki, Nielsen, Skovmand og Andersen & Sigurdsson). Modellernes brug eksemplificeres ved hjælp af Lignelsen om arbejderne i vingården. Den didaktiske og dannelsesteoretiske bearbejdning af teksten viser, hvordan tilgange til tekster transformeres, når de gøres til genstand for undervisning og ud fra en pædagogisk normativitet og en almen didaktisk begrundelsessystematik. Artiklen konkluderer, at religions-undervisningen skal repræsentere viden i en didaktisk reflekteret og omsat form og samtidig være pluralistisk, idet den underlægges et alment dannelsesformål om myndighed.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftPrismet
Vol/bind4
Udgave nummer2020
Sider (fra-til)341-361
Antal sider21
ISSN2535-311X
StatusUdgivet - 11 dec. 2020

Emneord

  • dannelse

Citationsformater