Den fælles opgave - tværprofessionelle indsatser og samarbejdsflader

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet drøfter pædagogens faglige rolle i skolen samt det tværprofessionelle samarbejde ud fra netop pædagogens nye forpligtigelser. Med udgangspunkt i en undersøgelse omkring pædagoger i skolen udført i samarbejde med BUPL Hovedstaden i 2016/2017 (Tofteng og Madsen 2017) stiller kapitlet skarpt på pædagogernes erfaringer med og oplevelser af deres rolle under den nye skolereform indtil nu og giver et billede af, hvilke områder pædagoger arbejder indenfor i skolen. Kapitlet vil herudover drøfte samarbejdet mellem lærere og pædagoger, som det ser ud på baggrund af undersøgelsen og et par andre mindre undersøgelser. Kapitlet vil læse på tværs og introducere tre typer af tilgange til den fælles opgave: parallelt, forskudt og integreret samarbejde. Og til slut vil kapitlet vil introducere det problemorienterede projektarbejde som en tværfaglig samarbejdsform, der kunne være en meningsfuld ramme for samarbejdet mellem lærere og pædagoger i skolen efter reformen.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik mellem skole og fritid : Grundbog til pædagoguddannelsen
RedaktørerTrine Ankestjerne
Antal sider18
ForlagDafolo
Publikationsdato2019
Sider229-246
Kapitel14
ISBN (Trykt)978-87-7160-686-7
StatusUdgivet - 2019
NavnDen professionelle pædagog

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge

Citationsformater