Abstract
Artiklen præsenterer en forståelse af hvad, pædagogisk kernefaglighed er. Forståelsen benævnes ”Den færdige faglighed”. Artiklen argumenterer for, at den færdige faglighed både er urealistisk og udbredt. Dette kan give pædagoger en sårbar identitet. Det kan det, fordi en mulig ydmygelse hænger over hovedet. En ydmygelse i form af situationer, hvor det forventes, at man lever op til den færdige faglighed, uden at man reelt kan. Den færdige faglighed har en mængde tænkelige skadevirkninger i pædagogisk praksis og uddannelse. Det konkluderes at de tænkelige skadevirkninger er tågesnak, fremmedgørelse, perfektionisme, hybristisk stolthed og deraf følgende dysfunktionelt samspil, fordi færdig faglighed skaber diskrepanser imellem selvfortolkninger på forskellige niveauer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Vol/bind | 23 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 31-48 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1398-3717 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- faglig identitet
- fagpolitik
- identitetstrussel
- kernefaglighed
- professionsidentitet
- pædagoguddannelse