Den færdige fagligheds tænkelige forbandelser

Martin Petersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer en forståelse af hvad, pædagogisk kernefaglighed er. Forståelsen benævnes ”Den færdige faglighed”. Artiklen argumenterer for, at den færdige faglighed både er urealistisk og udbredt. Dette kan give pædagoger en sårbar identitet. Det kan det, fordi en mulig ydmygelse hænger over hovedet. En ydmygelse i form af situationer, hvor det forventes, at man lever op til den færdige faglighed, uden at man reelt kan. Den færdige faglighed har en mængde tænkelige skadevirkninger i pædagogisk praksis og uddannelse. Det konkluderes at de tænkelige skadevirkninger er tågesnak, fremmedgørelse, perfektionisme, hybristisk stolthed og deraf følgende dysfunktionelt samspil, fordi færdig faglighed skaber diskrepanser imellem selvfortolkninger på forskellige niveauer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind23
Udgave nummer1
Sider (fra-til)31-48
Antal sider18
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • faglig identitet
  • fagpolitik
  • identitetstrussel
  • kernefaglighed
  • professionsidentitet
  • pædagoguddannelse

Citationsformater