Den første professionsforståelse

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

33 Downloads (Pure)

Abstract

Rapporten Den første professionsforståelse undersøger lærerstuderendes begyndende forståelse af profession og professionsidentitet, når de lige er begyndt på uddannelsen. Lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole er i en spørgeskemaundersøgelse i deres første to uger på uddannelsen blevet spurgt til deres forventninger til dem selv, og hvad de tror, elever, forældre og ledelse forventer af dem. Rapporten fremhæver tendenser i svarene og kobler dem til forskning i læreruddannelse og professionen. I rapportens afsluttende perspektivering sættes de studerende svar således i forhold til diskussioner om personens rolle i lærerprofessionen, samt begrebet professionel autoritet og fortællinger om den gode lærer.

Overordnet viser vores undersøgelse af de studerendes første professionsforståelse en stor optagethed af dem selv som person. De nye lærerstuderende svarer overvejende med fokus på personlige og relationelle kompetencer, når spørgsmålene retter sig mod deres eget kommende virke og elevernes forventninger, selvom enkelte også har det fagprofessionelle og undervisningens indhold som opmærksomhedspunkt. Når spørgsmålene retter sig mod forældrenes og ledelsens forventninger, flytter de studerendes fokus sig mestendels fra det personlige til det fagprofessionelle, og mange bliver optagede af at leve op til formelle og faglige krav til lærerrollen, selvom deres forestillinger om ledelsens forventninger i større grad er generelle og peger på et fokus, der handler om at gøre et godt stykke arbejde som lærer.

Fra forskningen ved vi, at netop lærerstuderende ofte møder op med en forståelse af lærerrollen, som skyldes, at de i mange år har siddet i rollen som elev og overværet og deltaget i undervisning. En del af svarene peger på, at de nye studerede endnu ikke har forladt et elevperspektiv på lærerrollen. I rapporten ser vi desuden på, om der er kønsforskelle i den måde, de studerende har svaret på.

Spørgeskemaundersøgelsen er en del af en større undersøgelse af professionsidentitet hos lærerstuderende, der bliver udført inden for forskningsprogrammet for læreruddannelsesdidaktik (LU-DI) på Københavns Professionshøjskole.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Antal sider42
ISBN (Elektronisk)978-87-93894-72-3
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • lærerrollen
  • læreruddannelse
  • profession
  • professionsidentitet

Citationsformater