Abstract
Dette kapitel sætter fokus på den del af en lærers faglighed, som handler om lærerens kompetencer til at kunne beskrive og udforske skolelivets praksis. I kapitlets første del argumenterer vi for vigtigheden af at man som lærer kan forholde sig åbent og undersøgende til det, der foregår i skolelivet og præsenterer en analytisk model, som kan danne afsæt for studier af skoleliv. Efterfølgende introducerer vi udvalgte pædagogisk-psykologiske metoder. Først beskrives deltagerobservationer og videoobservationer som en grundlæggende metode til at søge viden om børn og samspil i skolen. Derefter beskrives forskellige former for interviews som kan supplere med viden om børns perspektiver på skoleliv. Kapitlet indledes med en praksisbeskrivelse, som der trækkes tråde til undervejs i kapitlet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogisk psykologi i læreruddannelsen |
Forlag | Akademisk Forlag |
Status | Under udarbejdelse - 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- skoleliv
- situeret professionalisme
- observation
- interview
- analyserende skolekultur