Den ordløse billedbog og litteraturundervisningen i de ældste skoleklasser

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskning

Abstract

Præsentationen tager udgangspunkt i følgende to opmærksomheder:

1. Billedlitteraturen er et særligt felt indenfor litteraturdidaktikken. Fagdidaktisk forskning i litteraturundervisningen i de ældste skoleklasser, hvor billedlitteraturen er omdrejningspunktet, er sparsom.

2. Læreruddannelsen placeres ofte i en modtagende rolle ift. forskningsaktiviteter. Forsknings-arenaen kan med fordel vælge forskningsdesign og tematikker, der i større eller mindre grad orienterer sig mod læreruddannelsen, og som lader de studerende deltage i forskningen gennem innovative og undersøgende arbejdsformer. Forskningen kan derved basere sig på et videnskredsløb, hvor læreruddannelse, forskningsarena og skole samarbejder med sigte på praksisudvikling.
Jeg præsenterer et projekt, hvor jeg sammen med to hold lærerstuderende har undersøgt, hvilket potentiale den ordløse billedbog tilbyder sig med i danskundervisningen i udskolingen. Vi har arbejdet med at undersøge dette gennem en læsning af billedbogen ”Ø” (Anna Jacobina Jacobsen) i tre udskolingsklasser. De studerende optrådte som deltagere og medforskere i projektet.

Det viser sig, at den ordløse billedbog er kendetegnet ved en åbenhed, der gør det særligt nødvendigt at bruge fantasien og forestillingskraften til at skabe forbindelse og mening i læseprocessen. At læse en ordløs billedbog kræver kompetence til at læse billedets grammatik, samt at læseren i særlig grad infererer, udfylder tomme pladser og er en aktiv medskaber af tekstens verden og fortællingens forløb. Eleverne konstruerer nogle ret forskellige forståelser af bogens univers og handlingsforløb. Denne åbenhed tiltaler mange forskellige læsere og engagerer i særlig grad eleverne i litteraturarbejdet. Efter vores undersøgelse trænger spørgsmålet om, hvordan vi i det hele taget kan definere en ordløs billedbog, sig desuden på.

Nøgleord

Litteraturdidaktik, billedbog, billedets grammatik, forestillingskraft, videnskredsløb

Litteratur

Henkel, Ayoe Quist og Johansen, Martin Blok (red.): Billedbøger. En Grundbog. Dansklærerforeningens Forlag, 2012

Jacobsen, Anna Jacobina: Ø. Jensen & Dalgaard, 2019

Kümmerling-Meibauer, Bettina (red.) The Routledge Companion to Picturebooks. Routledge, 2017
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2022
StatusUdgivet - 2022
BegivenhedNordisk Læreruddannelseskonference (flyttet til 2022) - Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet i Tórshavn, Torshavn, Færøerne
Varighed: 3 maj 20225 maj 2022
Konferencens nummer: 16

Konference

KonferenceNordisk Læreruddannelseskonference (flyttet til 2022)
Nummer16
LokationFakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet i Tórshavn
Land/OmrådeFærøerne
ByTorshavn
Periode03/05/2205/05/22

Citationsformater