Abstract
I dette kapitel præsenteres forskellige teoretiske perspektiver og definitioner på, hvad refleksion er, som tager afsæt i nogle af de vigtigste bidragydere inden for refleksionsteori. Desuden diskuteres, hvordan refleksion kan anvendes som mål og middel i sygeplejerskens kliniske praksis – både i forhold til læring og i forhold til klinisk beslutningstagning.
Som vidensgrundlag præsenteres derudover udvalgte teorier og deres sammenhæng set i lyset af en historisk udvikling. I relation til dette vil vi endvidere præsentere en række refleksionsmodeller, der kan anvendes som redskab i refleksionsprocessen i den kliniske praksis og i teoriundervisningen.
Som vidensgrundlag præsenteres derudover udvalgte teorier og deres sammenhæng set i lyset af en historisk udvikling. I relation til dette vil vi endvidere præsentere en række refleksionsmodeller, der kan anvendes som redskab i refleksionsprocessen i den kliniske praksis og i teoriundervisningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sygepleje og patientinvolvering |
Redaktører | Steen Hundborg |
Antal sider | 21 |
Vol/bind | 3 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | FADL's Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Udgave | 1 |
Sider | 447-471 |
Kapitel | 20 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93590-36-6 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- refleksion