Den rette personlighed? Jobopslag målrettet klubpædagogen gennem 60 år

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

2 Downloads (Pure)

Abstract

De seneste år har der i samfundsdebatten og i politiske debatter været et øget fokus på pædagogprofessionen. Pædagoguddannelsen er en af landets største uddannelser, men det er blevet sværere at tiltrække ansøgere til uddannelsen, og der har været mange spekulationer om professionens status og anerkendelse. Derfor er det relevant at undersøge professionens udvikling og professionsidentitet over en længere årrække. Jeg har indsamlet jobopslag henvendt til klubpædagoger fra 1970 og frem til 2020. Analyser af materialet viser, at der er et vedholdende fokus på klubpædagogens personlighed, når arbejdsgiveren skal rekruttere nye pædagoger til deres klubtilbud. Der er både historiske og samfundsmæssige årsager til, at pædagogfaget har været opfattet som et kald og måske derfor er mere personbåret, men er der fagligt belæg for det store fokus på pædagogens personlighed? Med det empiriske materiale som omdrejningspunkt præsenterer artiklen en diskussion af det professionelle kontra det personlige i pædagogisk arbejde. Hvilken betydning har det for professionen, at der lægges stor vægt på pædagogens personlige egenskaber i jobopslag? Følgende forskningsspørgsmål ligger til grund for artiklens analyse: Hvilke historiske og kulturelt forankrede nøglefortællinger om klubpædagogisk professionsidentitet kan fremanalyseres via jobopslag? Og hvordan påvirker forestillingerne om den moderne klubpædagog professionsidentiteten?
OriginalsprogDansk
TidsskriftSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Vol/bind35
Udgave nummer170
Sider (fra-til)17-23
Antal sider6
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • kritik af profession
  • personlig
  • professionel
  • professionsidentitet
  • pædagog
  • pædagogprofessionen

Citationsformater