Abstract
Artiklen viser hvordan forestillingskraftens evne til at orientere sig mod en mulig og forventet fremtid er et afgørende aspekt af elevernes skabende og kreative arbejde i skolen. For når eleverne skaber, guides de af deres forestillinger om, hvordan det de vil skabe bliver endeligt udformet. Samtidig peger artiklen på, at elevernes skabende forestillingskraft udvikles i en vekselvirkning mellem de forestillinger, de allerede har, og de nye forestillinger de udvikler gennem deres eksperimenterende gøren i selve den skabende proces. Empirisk bygger artiklen på observationer af en 3. klasse, der sammen med deres dansklærer og klassepædagog skabte dukkeanimationsfilm samt efterfølgende interviews med dansklærer og klassepædagog.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Liv I Skolen |
| Vol/bind | 23 |
| Udgave nummer | 3 |
| Sider (fra-til) | 38-45 |
| Antal sider | 7 |
| ISSN | 1398-2613 |
| Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Børn og unge