Den smarte abe: Betydning af og korrektion for gætning ved karaktergivning I multiple choice-tests

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I forbindelse med eksamener baseret på multiple choice-tests er der en mulighed for at opnå et forudsigeligt antal rigtige svar ved hjælp af gætning alene. I forbindelse med kriteriebaseret karaktergivning (karaktergivning baseret på læringsmål) er det derfor nødvendigt at tage højde for at eksaminander systematisk vil svare rigtigt på et højere antal spørgsmål end de egentlig kender svarene på. Med udgangspunkt i et konkret eksempel (folkeskolens afgangsprøve i biologi, maj 2015) demonstrerer vi hvorledes gætning har en markant effekt på antal rigtige svar og karakterfastsættelsen i den lave del af karakterspektret. Vi viser endvidere hvorledes man kan korrigere for dette.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Udgave nummer4
Sider (fra-til)24-36
Antal sider13
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 5 dec. 2016

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater