Abstract
I forbindelse med eksamener baseret på multiple choice-tests er der en mulighed for at opnå et forudsigeligt antal rigtige svar ved hjælp af gætning alene. I forbindelse med kriteriebaseret karaktergivning (karaktergivning baseret på læringsmål) er det derfor nødvendigt at tage højde for at eksaminander systematisk vil svare rigtigt på et højere antal spørgsmål end de egentlig kender svarene på. Med udgangspunkt i et konkret eksempel (folkeskolens afgangsprøve i biologi, maj 2015) demonstrerer vi hvorledes gætning har en markant effekt på antal rigtige svar og karakterfastsættelsen i den lave del af karakterspektret. Vi viser endvidere hvorledes man kan korrigere for dette.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 24-36 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 5 dec. 2016 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner